Cupa DACIA 2020 era programată să înceapă la finalul lunii aprilie cu Raliul Bucovinei, cu 15 echipaje pe lista preliminară de înscriși. Din păcate trăim vremuri dificile iar pandemia a oprit nu doar desfășurarea competițiilor, cât și demersurile sportivilor de a-și asigura bugetul necesară participării în Campionatul Național de Raliuri. Stăm de vorbă cu o parte dintre piloții care aveau în plan să alerge românește anul acesta, pentru înțelege cum le-a fost afectată rutina de sportiv și care sunt lucrurile pe care le fac pentru a rămâne pe linia de plutire.
- Salut! Se pare că raliurile au luat o pauză nedeterminată care ne-a dat planurile peste cap. Cum te-a afectat pe tine această pandemie din punct de vedere al bugetului, al pregătirii materialului de concurs și al antrenamentului fizic.
Bună și salutare tuturor pasionaților de sporturi cu motor! Din păcate da, cam totul a luat o pauză în viața normală și ne limitează pe toți să ne aflăm în mașină de concurs pe probele speciale, dar asta e viața și trebuie să rămânem optimiști. Nu am un buget clar destinat raliurilor deoarece starea de urgență ne-a făcut să ne gândim altfel la bani și să trăim mai mult în prezent legat de asta, cât despre materialul de concurs, mașina stă desfăcută în garaj, cu piesele pregătite, așteptând undă verde să putem participa. Antrenamentul fizic este destul de redus față de cât ar trebui să fie pentru o condiție optimă în mașină de concurs, dar tot posibilul este făcut în curte și pe străzile din apropiere în lipsa de săli de sport sau bazine pentru înot.
- Cum ți-ai adaptat rutina izolării de acasă?
Eu ca om sunt foarte dinamic și îmi place foarte mult să fiu în mișcare și pe drumuri, iar din păcate domnul/doamna Covid-19 îmi cam interzice acest lucru și am avut niște probleme de adaptare la modul de a sta majoritatea timpului în jurul casei, ceea ce nu prea îmi plăcea deloc înainte. Într-un final m-am obișnuit ca oricine altcineva, sper, și încerc să îmi petrec cât mai mult timp uitându-mă la raliuri, tutoriale de mecanică pe internet, on-board-uri, etc. Am reușit să îmi cumpăr și play seat cu volan și tot tacâmul dar din păcate am timp foarte puțin să îl folosesc cât trebuie pentru că facultatea îmi mănâncă mai mult timp decât în mod normal, este o perioada foarte aglomerată din cauza proiectelor și lucruri asemănătoare.
- Cum te-au ajutat lecțiile învățate din motorsport să treci mai ușor peste această perioadă?
Sincer nu mă așteptăm ca disciplina căpătată participând la raliuri să mă ajute într-o perioadă de genul, dar am aflat că în situații limită și sub presiune funcționez bine și din păcate, începutul pandemiei a fost o situație de criză pe care am gestionat-o cu capul sus și cu speranța că o să revenim la normal cu toții. Vreau să le mulțumesc oamenilor din motorsport care mi-au dat sfaturi, au fost acolo cu un cuvânt încurajator și m-au îndrumat spre un sezon în 2019 fără nici un incident major. Mentalitatea pe care am căpătat-o din aceste experiențe mă ajută și acum și aș avea un proverb pentru asta: “Cu răbdarea treci și marea”.
- Te-a determinat în vreun fel această pandemie să îți schimbi strategia, ca sportiv? Cum ți-ai pregătit revenirea la volanul mașinii de curse, atunci când va fi posibil?
Aș vrea să le transmit tuturor cărora se simt într-o monotonie continuă, saturație, plictiseală și chiar disperare, gândiți-va doar că lumea s-a pus în pauză pentru toată lumea și avem timp să facem planuri fără cronometru deasupra capului. Personal tot timpul ăsta am meditat la cum să mă îmbunătățesc în viață de zi cu zi, ce pot să dezvolt și unde pot ajunge în continuare, dar ca sportiv nu pot spune că s-au schimbat prea multe, vreau să vin la raliuri în primul și primul rând să mă simt bine și să fac ce îmi place. După un an de debut bun eram mai pregătit că niciodată să pășesc la următorul nivel al “oamenilor mari”, dar din nefericire pregătirea și boost-ul emoțional s-au cam dus. Impactul negativ al izolării este ieșirea din mâna a senzației din mașina de raliu, ne înstrăinăm de adrenalina pe care o simțim pe parcursul competițiilor. Am încredere că toți o să fim mai buni că niciodată când o să revenim pe probele speciale din simplu motiv al dorului.
- În final, ai cuvântul.
Vreau să mulțumesc în primul rând familiei că au fost acolo pentru mine în aventură motorsportului și nu numai, m-au susținut și ajutat să devin din ce în ce mai bun și sunt de-abia la început, more to come we hope, o să urmeze o bătălie pe cinste cu al meu tată pe probele speciale, având acum același material de concurs. Vreau să mulțumesc mamei în mod special chiar dacă nu a fost la prea multe raliuri știu că a fost acolo cu inima și tatălui pentru câte sacrificii a făcut să putem participa în sportul asta frumos. Vreau să vă mulțumesc vouă, colegilor din Cupa Dacia și din CNR pentru atmosfera pe care o creați și luptele intense pe care le purtăm pe orice fel de suprafață și vreme, că la sfârșit să ne strângem să bem o bere și să radem. Vreau să mulțumesc lui George Grigorescu, lui Mircea Comoli și echipei tehnice nu doar pentru îngrijirea materialului de concurs și priceperea lor în mecanică, dar pentru atmosfera pe care o creează în service și plăcerea cu care stai acolo cu ei când ești rupt de obosit după o buclă lungă și o zi călduroasă. Simt nevoia să îi mulțumesc lui Măiță pentru un sezon 2019 cu rezultate reușite și îndrumarea lui care și-a spus cuvântul, și nu în ultimul rând mulțumiri și aprecieri echipelor media pentru sacrificiile pe care le fac să ne prindă pe noi în acțiune, de multe ori cu capul în jos cu niște poze de o calitate inexplicabilă, iar fanilor și tuturor persoanelor care își dedică viață motorsportului chiar și de pe margine, ajutându-ne să ieșim din șanțuri, vă salutăm și sperăm să fiți câți mai mulți pe probele speciale, când o să fie în siguranță pentru toată lumea! În final nu pot decât să transmit o vorba bună tuturor și să le urez să treacă prin perioada în cel mai ușor mod, să țină de bugetele pentru raliuri și la câți mai mulți sponsori! Eu sigur lucrez la asta ?
.