Cupa DACIA 2020 era programată să înceapă la finalul lunii aprilie cu Raliul Bucovinei, cu 15 echipaje pe lista preliminară de înscriși. Din păcate trăim vremuri dificile iar pandemia a oprit nu doar desfășurarea competițiilor, cât și demersurile sportivilor de a-și asigura bugetul necesară participării în Campionatul Național de Raliuri. Stăm de vorbă cu o parte dintre piloții care aveau în plan să alerge românește anul acesta, pentru înțelege cum le-a fost afectată rutina de sportiv și care sunt lucrurile pe care le fac pentru a rămâne pe linia de plutire.
- Salut! Se pare că raliurile au luat o pauză nedeterminată care ne-a dat planurile peste cap. Cum te-a afectat pe tine această pandemie din punct de vedere al bugetului, al pregătirii materialului de concurs și al antrenamentului fizic.
În general activitatea mea profesională a rămas în mare parte aceeași, chiar dacă am lucrat mai mult de acasă. Mi-am dorit să mă înscriu în Cupa Dacia și să achit licențele pentru al cincilea an consecutiv, având convingerea că banii trebuie să circule și nu are sens să oprim viața. Adică am gândit și gândesc pozitiv ca și cum nimic grav nu se întâmplă. Evidend că alte investiții strict pentru curse nu am mai făcut mai ales că nu am avut în niciun an un buget constant, fix sau bine structurat. Cu privire la antrenamente, după cum spuneam, am lucrat destul de mult inclusiv pe teren, deci am condus suficient, timp în care mă gândesc continuu la trase, puncte de frânare, privire, cum să folosesc toată pista (drumul) pe care o am la dispoziție. Am mers și cu bicicleta, lucru care mă face să mă adun și să îmi mențină un tonus cât de cât.
- Cum ți-ai adaptat rutina izolării de acasă?
După cum spuneam, nu pot să spun că am fost izolat dar am petrecut mult timp acasă. Adaptarea a fost mai mult legată de subiectul care ne preocupă, motorsportul, așa că mi-am achiziționat un pic mai târziu decât trebuia un scaun și un volan, pentru că îmi doream să fac parte din noua comunitate simrace. Dacă la început am accesat Assetto Corsa pe laptop manevrând tastele, ulterior am progresat ușor folosind un volan. Știu că nu sunt performant deloc, mai ales că am luat o pauză de peste 20 de ani de jocuri pe calculator, dar mă încântă să pilotez pe circuitele europene celebre, să văd că pot să mai scad câte o secundă pe tură sau să pot ține mașina pe drum. Cum în viața reală am pilotat pe trei circuite celebre (Hockenheimring, Sachsenring și Adâncata) pot spune că sunt emoționat să simt și celelealte circuite în felul acesta, mai ales că timpul nu mi-a mai permis în ultimii ani să investesc în jocuri. În rest am făcut ce fac de mulți ani, mi-am completat încontinuu colecția de miniaturi auto și le-am fost mai aproape decât de obicei. Deci multe chestii legate de domeniul auto.
- Cum te-au ajutat lecțiile învățate din motorsport să treci mai ușor peste această perioadă?
Nu pot spune că motorsportul ca entitate m-a ajutat să trec peste perioada asta, felul meu sportiv și calm mă ajută să fiu optimist. Lecțiile din motorsport m-au făcut mai bun în general, mai atent, mai tolerant.
- Te-a determinat în vreun fel această pandemie să îți schimbi strategia, ca sportiv? Cum ți-ai pregătit revenirea la volanul mașinii de curse, atunci când va fi posibil?
Am avut norocul să am copilotul aproape sau foarte aproape de mine perioada asta. Începusem să mă adaptez destul de bine să ascult indicațiile auzite în cască când eram pe probe. Acum, în loc ”de dreapta doi, stânga doi, deschide, atenție”, aud mai des, ”spală terasa pe stânga și pe dreapta, deschide cuptorul să vezi dacă s-au făcut sarmalele, atenție că ți-o iei”. Redevenind serios, aș spune că adrenalina și emoția s-au estompat un pic, nu am o strategie în momentul asta, mașina mă așteaptă, am reușit exact înainte de pandemie să o pilotez atât în varianta actuală, cât și în varianta upgrade cu electronică nouă, am investit în echipament nou (îmbrăcăminte), așa că suntem pregătiți atât ca echipaj cât și ca un cuplu bine unit. Fiind vorba de pasiune, strategia va veni de la sine.
- În final, ai cuvântul.
Mă feresc de cele mai multe ori să mulțumesc pentru că mă ia valul și sigur uit de cineva. Îmi doresc să ne vedem pe probe, cu speranța că vom fi liberi să circulăm iar cei care ne susțin să poată veni să ne vadă, la fel de usor ca înainte. Pe ei îi apreciez pentru ne aplaudă chiar dacă mergem bine sau mai puțin bine și sunt acolo indiferent de vreme. Știu ce înseamnă să ai pasiuni și să dorești să le duci la extrem. Cred că e important să simți atâta lume lângă tine care te privește, atât la raliu dar mai ales la super rally. Legat de colegii noștri din cupă pot spune că abia aștept să ne vedem pe probe, știu că vor fi cel puțin 15 echipaje foarte puternice, care mă vor face să scot cât mai mult de la mașină și că sunt mândru să îi am în preajmă. Sunt totodată mândru să mă învârt printre piloți sau instructori celebri care au scris istorie, care îmi zâmbesc și îmi strâng mâna cu bucurie de fiecare dată.