Continuăm seria interviurilor din #SăptămânaRaliului cu povești dintr-o altă perspectiva, una mult prea puțin explorată – cea a copiloților. Înainte de Raliul Perla Haghitei, a 5-a etapă a Cupei DACIA 2017, am stat de vorbă cu o parte dintre sportivii care iau startul în motorsport în locul din dreapta al mașinilor de curse.
Un raliu nu înseamnă doar cele 2 zile de concurs: pregătirea pentru o etapă începe cu mult timp înainte și implică mai mulți factori, de la prieteni, la sponsori și team manageri, iar pilotul și copilotul au sarcini diferite. Ca orice altă competiție, are și părți frumoase, și părți dificile, iar sportivii își pun amprenta personală asupra felului în care se pregătesc, mental și fizic, fie că este vorba de vreo superstiție, de anumite activități specifice sau pur și simplu de atitudine.
Așadar, copiloții ne-au dezvăluit laturi mai puțin cunoscute ale motorsportului, care confirmă încă o dată complexitatea acestui sport, indiferent dacă este practicat ca hobby sau parte din carieră.
“Bineînțeles, cea mai frumoasă parte a unui raliu este atunci când totul merge perfect în echipaj și urci și pe podium! Cea mai grea parte este înaintea primei probe speciale a fiecărui raliu, când emoțiile și adrenalina sunt la maxim – în ultimile 10 secunde se petrec multe în subconștient, apoi, după start, totul se schimbă iar eu trec într-o stare cu totul și cu totul diferită!
Despre job ce să zic…mă descurc. Prin excepție, în cazul serviciului meu e o condiție din partea mea: e lege – dacă e raliu, plec! Asta prin bunăvoința șefului meu care mi-a înțeles mereu această pasiune. Oricum este dificil ca cineva să poată să înțeleagă că în general a pilota și a conduce sunt 2 lucruri total diferite! De fapt, mergem poate mai în siguranță decât alți conducători.
În rest, din partea familiei am avut tot mereu susținere și înțelegere – vorba aia, am fost “luat” împreună cu pasiunea 🙂 Nici acum nu știu ce e în sufletul soției mele când plec la raliu! Mai “rău” este faptul că nu scap de fiul meu, care încearca din toate părțile să intre în “familia” asta a motorportului! – Sorin Colceriu, copilotul lui Dragoș Popa, Dacia Logan
“În primul rând, aș vrea cu această ocazie să salut toți iubitorii motorsportului din România, dar mai ales pe toți cei care “aleargă românește” în sezonul 2017. Pentru mine, fiecare etapă începe odată cu publicarea documentelor competiției la care urmează să luăm startul. După ce le studiez cu atenție, împreună cu Mihnea și domnul Ovidiu Muresan, managerul nostru, stabilim și ne ocupăm de toate detaliile organizatorice (înscriere, cazare, obiective).
Odată ajunși în săptămâna raliului vizionăm filmări on-board cu probele pe care urmează să concurăm, ne deplasăm spre orașul în jurul căruia este centralizat raliul, efectuăm recunoașterile cu o mare atenție, ne bucurăm de numărul mare de fani prezenți la startul festiv și așteptăm cu nerăbdare startul în cursă.
Deocamdată sunt masterand al Facultății de Studii Europene a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și mai iau parte la diferitele activități ale clubului “Danny Ungur Racing”, astfel încât până acum nu am avut probleme legate de timp în acest an. Din păcate, pentru sezonul 2018 timpul pentru raliuri va fi mai limitat așa că vreau să mă bucur din plin de fiecare minut petrecut în mașina de curse în acest sezon. Din fericire, am avut parte de susținerea familiei de la bun început în această carieră, sunt alături de mine la aproape fiecare cursă iar prietenii îmi trimit mereu mesaje de încurajare.
Din punct de vedere al pregătirii fizice, ma strădui să fac cât mai mult sport între curse. În timpul liber îmi place să petrec cât mai mult timp cu prietenii și să iau parte la cât mai multe meciuri ale clubului “Universitatea Cluj”, indiferent de disciplina sportivă. În final, vreau să transmit o invitație tuturor iubitorilor de sporturi cu motor: Oameni buni, haideți la raliuri căci este extrem de mișto și nu veți regreta alegerea!” – Andrei Hicea, copilotul lui Mihnea Mureșan, Dacia Sandero
“Abordarea oricărui raliu înseamnă pentru mine o bună studiere din timp a regulamentului particular, a hărților probelor speciale, a programului raliului și vizionarea onboardurilor de la diferitele ediții ale raliului, pentru a-mi face o imagine despre aceste probe. Cea mai dificilă parte a raliului mi se pare parcurgerea probelor speciale, unde este nevoie de concentrare maximă pentru a nu face vreo greșeala, atât în timpul recunoașterilor, dar și în timpul desfășurării concursului.
În viata de zi cu zi sunt inginer constructor și am reușit să-mi împart timpul și pentru acest hobby superb, care, deși a fost putin ciudat privit de către părinți (mai mult de catre mama), a devenit un lucru obișnuit pentru ei, dar care le creaza ceva emotii atunci cand concurez. Superstiții nu pot spune că am, poate fi numită o superstiție faptul că port la fiecare raliu o brățară norocoasă. Ca și pregătire pot spune că mă duc la alergare seara prin parc de mai multe ori pe săptămână, pentru sănătatea mea, dar și pentru o bună rezistență fizică.” – Ervin Sipos, copilotul lui Vlad Miculici, Dacia Logan
“Cel mai frumos moment al raliului mi se pare startul festiv, mă apucă așa o emoție de parcă sunt în fața unui examen și trebuie să îl promovez cu notă maximă! Cea mai dificilă parte e situația în care nu știi ce cauciucuri să pui. Cu munca e un adevărat calvar, prefer să nu vorbesc, sper să mai găsesc înțelegere…Familia este alături de mine și traiește aproape aceleași emoții.
Pregătirea se face mental cu o viziune de fond a raliului, după care urmează trecerile propriu-zise. Nu prea sunt de acord cu superstițiile – fiecare are destinul lui!” – Dumitru Gheorghe, copilotul lui Viorel Ivan, Dacia Logan
“Pentru mine, pregătirea începe cu câteva zile înainte de plecarea spre localitatea unde se desfășoara raliul. Citesc și analizez regulamentul particular al raliului, calculez cantitatea de benzină necesară raliului, mă consult cu Samir 🙂 (n.r. porecla Cristianei Oprea – pilot) despre alegerea “gumelor”… Din punct de vedere al pregătirii fizice, pot spune că încerc să fac sport zilnic, deoarece consider că avem nevoie de o condiție fizică bună pentru a rezista temperaturilor ridicate din mașina de curse.
Nu sunt superstițioasă, încerc să fiu cât mai optimistă și mai veselă posibil. Plec mereu la drum cu gândul că va fi bine, încă o etapă bifată și experiență acumulată. De fapt, acesta este și obiectivul nostru pentru anul 2017, să acumulăm cât mai mulți kilometri de probă specială, să ne obișnuim cu mașina și una cu cealaltă, ca să formăm un echipaj închegat.
Părțile frumoase sunt foarte multe, începând cu atmosfera de la începutul raliului, prezentarea echipajelor și continuând cu cea din mașină, care nu e lipsită de momente hazlii. Cred că partea cea mai dificilă este, ca pentru majoritatea dintre noi, găsirea bugetului necesar participării la curse.” – Ioana Stan, copilotul Cristianei Oprea, Dacia Sandero
“Este prea devreme pentru mine să îmi exprim opinia despre părțile frumoase ale unui raliu. Presiunea este destul de mare asupra mea, întrucât am de dus un campion până la final de raliu. Nivelul de stres fură din concentrare când vezi că pilotului nu îi place setup-ul suspensiei, că nu țin frânele și altele. În acel moment mă gândesc cum să fac să mai elimin starea negativă ținută captivă de rollbar, încercând în același timp să țin pasul cu dictarea.
La finalul probelor meditez asupra ritmului dictării și încerc să înțeleg unde am greșit, unde am întârziat și cum să fac să nu mai comit anumite erori. Toți cunoscuții m-au avertizat că nu e ușoară meseria, însa efortul depus în timpul raliul se compensează cu momentul în care ni se strigă numele și urcăm pe podium. Este un moment în care ne alimentăm cu acest drog al motorsportului și cu o dorință și mai mare de a repeta senzația.
Susținerea familiei și a prietenilor tinde să se degradeze dupa ce le prezinți treptat toate obstacolele și nevoile prin care trece un echipaj pentru a putea ajunge la o etapa, însă acest lucru nu mă oprește din nebunia și plăcerea de a mă detașa de rutina zilnică ce îmbina job-ul și facultatea și să sacrific câteva zile pentru cealaltă “familie”, cu amintiri de neuitat, care pornesc mereu de la aceeași frază: “Fă-ți bagajele, plecăm în vacanță”.” – Dan Plugaru, copilotul lui Dan Zaharia, Dacia Sandero
“Să pornesc cu dreptul: după 20 de ani de rally încă nu m-am plictisit, ba chiar dimpotrivă, experiența mă face să fiu și mai atent în ceea ce privește pregătirea echipajului, a mașinii de raliu și a tuturor pașilor dinainte de start.
Pot spune că meseria de copilot, din fericire pentru mine, nu a însemnat doar strict cea de copilot și atât…am fost și mecanic și copilot și, după 2003, an în care am și ieșit campion național absolut, rolul meu s-a schimbat un pic! Am privit acest lucru cu mai multă seriozitate. Mulți ani acest frumos sport a fost și job-ul meu…A fost o perioadă frumoasă din viața mea!
Un raliu se pregătește în cel mai mic detaliu, începând cu mașina de raliu, mecanicii, anvelopele…toate detaliile contează în acest sport frumos! Cea mai dificilă parte a unui raliu este atunci când te lupți la secundă și trebuie să dai totul ca să câștigi!
Dacă ești susținut de familie faci totul cu multă pasiune și nu are cum să nu-ți iasă ceea ce îți propui…ei sunt un plus de energie pe care îl primești.
Daca echipajul este sudat și cei doi vorbesc aceasi limbă….atunci totul este perfect!” – Ciprian Solomon, copilotul lui Alexandru Gheorghe, Dacia Sandero
A cincea etapă a Cupei DACIA 2017, Raliul Perla Harghitei, readuce echipajele pe probele speciale de asfalt din zona Odorheiului Secuiesc, în data de 14-15 iulie. Evenimentul va începe joi, 13 iulie, ora 20:00, cu startul festiv din Piața Marton Aron, unde pasionații de mașini sunt așteptați să cunoască echipajele ce vor lua startul anul acesta. Ziua de vineri, 14 iulie, va începe cu sesiunea de teste (shakedown-ul), care va avea loc între orele 8-13 în localitatea Forțeni. Prima zi de concurs începe la ora 14:30 cu plecarea primei mașini din parcul de service, urmând ca echipajele să parcurgă 3 probe speciale, dintre care ultima este superspeciala din orașul Odorheiu Secuiesc. A doua zi de concurs, sâmbătă 15 iulie, cuprinde 3 secțiuni cu probele speciale Văleni-Sânpaul-Lueta. Festivitatea de premiere va avea loc la ora 21:00, în Piața Marton Aron.
În 2017 Cupa DACIA are ca partener principal Unior Tepid, leader pe piața sculelor industriale de mână, și este susținută și de RCI Leasing, Viarom și Mival Class. Partenerii tehnici care mențin buna desfășurare a competiției monomarcă sunt Michelin – cea mai performantă alegere de anvelope, Oreca – principalul furnizor al kit-ului Sandero, Pilot – producător de accesorii auto.
Pentru mai multe detalii despre Cupa DACIA puteți vizita site-ul www.cupadacia.ro și pagina facebook Cupa Dacia.
Clasamentul general al Cupei DACIA 2017 înaintea celei de-a cincea etape:
- Maior / D. Pulpea 102p
- Mureșan / A. Hicea 99p
- Ivan / D. Gheorghe 57p
- Talașman / D. Voinea 57p
- Zaharia / D. Plugaru 56p
- Popa / S. Colceriu 40.8p
- Timisică / M. Căpeț 40p
- Gheorghe / C. Solomon 38p
- Oprea / I. Stan 28p
- Miculici / E. Sipos 25.9p
- Costea / R. Maior 25p
- Năstase/ D. Năstase 24p
- Mitre / B. Iancu 18p
- Luca / M. Stanciu 14p
- Mihuț/R. Gurămultă 12p
- Ionetecu/D. Ghigolea 6p
- Grigorescu/F. Maior 4.9p
*Se acordă 4p bonus pentru participare
Imagini de RallyZoom.ro și ABimages.ro (Bogdan Barabas & Adi Torjoc)