Cupa Dacia 2023 – rampa de lansare și pentru noi talente internaționale
- A 17-a ediție la final: 7 etape; 16 concurenți
- Matei Ghiban și Octavian Bostan – câștigătorii ediției 2023
- Elliot Delecour și Sandrin Tomasso – debuturi în Cupa Dacia
De 17 ani sloganul „Start în Motorsport – Aleargă românește!” marchează începutul unei noi ere în Cupa Dacia, cea mai longevivă competiție monomarcă din istoria sportului cu motor autohton, aceasta devenind acum rampa de lansare și pentru sportivi de alte naționalități.
Elliot Delecour și Sandrin Tommaso, debut la 16 ani
Anul acesta a fost consemnat debutul pilotului francez de numai 16 ani Elliot Delecour și al pilotului italian Sandrin Tommaso, secondat de Maurizio Barone.
Eliott Delecour, care a împlinit 16 ani în momentul debutului său la Raliul Iașului, este fiul lui Francois Delecour (vice-campion mondial WRC și de trei ori Campion Național al României la Raliuri și Campion Mondial R-GT cu Porsche “Visit Romania”. Francois Delecour a „testat” Cupa Dacia, cu modelul Logan CUP, la Sibiu în 2011.
Eliott nu avea experiență în raliuri, fiind pilot de motocross, însă s-a declarat foarte încântat să debuteze la bordul unei mașini de raliuri în aceeași țară și în aceleași locuri care au fost atât de primitoare cu tatăl său.
La rândul său, organizatorul Cupei Dacia – George Grigorescu – a declarat că această prezență confirmă încă odată faptul că cel mai bun start în motorsport este în cadrul Cupei Dacia.
Statistici 2023
Editia 2023 a însumat șapte etape: patru pe asfalt (Harghita, Argeș. Maramureș și Cluj) și trei pe macadam (Sibiu, Iași și Brașov).
Un număr total de 16 echipaje au luat startul în etapele sezonului recent încheiat, dintre care doar 8 au punctat în Clasamentul General și 6 în cel al Debutanților, restul nefiind eligibile, ca urmare a participării la mai puțin de 3 etape.
Matei Ghiban, câștigătorul Cupa Dacia 2023
Pornit oarecum din postura de favoriți, Matei Ghiban și Octavian Bostan (Dacia Sandero) sunt noii câștigători ai Cupei Dacia ediția 2023.
Veniți la invitația promotorului George Grigorescu în campionatul „mare”, după două sezoane petrecute la “grupa mica” în campionatul de raliuri Rally2, cei doi au avut parte de o evoluție progresivă și remarcabilă, reușind două victorii de etapă (Harghita și Sibiu) și mai multe victorii la clasă. Au comis însa și greșeli soldate cu mici incursiuni “în decor”, care au făcut ca departajarea de ocupantul locului II să se tranșeze doar la finalul ultimei etape, Raliul Brașovului.
Locul secund a revenit lui Daniel Militon și Bogdan Giol (Dacia Sandero), autori a patru victorii de etapă (Argeș, Maramureș, Iași și Brașov), dar care au suferit în final din cauza absențelor de la două etape (Raliul Harghitei și Sibiului), dovedind insa ca pot fi foarte rapizi.
Pe locul al treilea s-a clasat în final echipajul Lucian Pop și Florin Durche (Dacia Sandero), ei fiind de două ori prezenți pe podium (R. Harghitei – locul 2, R. Sibiului – locul 2), dar având două absențe (Maramureș și Cluj) și un abandon (Iași).
Mult mai animată decât în precedentele sezoane, Cupa Dacia 2023 a consemnat mai mulți câștigători de etapă, după Matei Ghiban și Daniel Militon pe lista învingătorilor trecându-și numele și Teodor Dănilă (Raliul Argeșului) sau Sandrin Tommaso (R. Clujului).
Rampă de lansare și spirit sportiv
Cupa DACIA se mândrește la fiecare ediție cu clasamentul distinct al Debutanților, care premiază echipajul cu pilotul care nu a desfășurat în anul anterior mai mult de 3 etape de campionat.
Interpretat și aplicat la litera regulamentului, Clasamentul Debutanți ar fi fost identic cu Clasamentul General al Cupei. Regulamentul Debutanți a fost însă gândit pentru a scoate în evidență meritele debutanților autentici, ori în cazul de fata avem o situație inedita, urmare participării și în sezonul 2021 la încă 3 etape a lui M. Ghiban. Aceasta situație, chiar daca a fost constatată doar la final de campionat, pentru a păstra „spiritul” regulamentului, s-a considerat că trebuie corectată, așa că Daniel Militon urcă pe locul I la Debutanți, urmat de L.Pop (locul 2) și de Dan Calugaru locul 3.
De admirat atmosfera sportivă în care a fost dezbătută aceasta situație cu echipajele implicate, piloții în cauza fiind și colegi de echipă.
Sezonul al 17-lea din Cupa Dacia a fost susținut de #Mobilize – Financial Services, Hankook, GT2i și cu sprijinul agenților locali în comercializarea mărcilor Dacia și Renault